Lekebergs kommun
Lekebergs kommun

Lekebergs kommuns Kontaktcenter

Besöksadress:

Bangatan 7, Fjugesta

Öppettider:

måndag-torsdag 8-16.30
fredag 8-16

Dag före röd dag och afton 8-15

Förvaltningar och nämnder

I de olika nämnderna sitter politiker som beslutar i frågor som rör vissa verksamheter. Kommunfullmäktige har bestämt vilka nämnder som ska finnas.

Respektive nämnd har en förvaltning som består av tjänstepersoner. Tjänstepersonerna är anställda för att göra det som kommunfullmäktige eller nämnden bestämt.

Till exempel så har kommunfullmäktige bestämt att det ska finnas en barn- och utbildningsnämnd. Kommunfullmäktige har bestämt att den nämnden är ansvarig för att utföra det en kommun ska göra enligt skollagen. Till barn- och utbildningsnämnden finns därför barn- och utbildningsförvaltningen där till exempel förskolelärare, lärare och skolsköterskor är anställda.

Kommunstyrelsen utses av kommunfullmäktige och kan sägas vara  ungefär som kommunens regering.

Lekebergs kommunstyrelse består av 13 ledamöter och 6 ersättare.

Vad gör kommunstyrelsen?

Kommunstyrelsen leder och samordnar arbetet inom kommunen och ansvarar för hela kommunens utveckling och ekonomiska ställning.

Kommunstyrelsen yttrar sig i alla ärenden som kommunfullmäktige tar beslut om och har även till uppgift att förebreda ärenden till kommunfullmäktige. Kommunstyrelsen ansvarar också för att de beslut som fattas i kommunfullmäktige verkställs och följs upp.

Ordförande

Caroline Elfors (M)
caroline.elfors@lekeberg.se

Kommunchef

Åse Friberg
Kommunchef

Barn- och utbildningsnämnden är ansvarig för kommunens uppgifter inom barnomsorgen och det offentliga skolväsendet, bland annat grundskola, gymnasieskola och kommunal vuxenutbildning.

Vad gör barn- och utbildningsnämnden?

Barn- och utbildningsnämnden i Lekebergs kommun ansvarar för att barn och elever får en bra utbildning och omsorg. De bestämmer hur förskolor, skolor och fritidshem ska fungera och vilka regler som ska gälla.

Nämnden arbetar bland annat med:

Förskola och fritids – ser till att det finns förskolor och fritidshem och att de fungerar bra.

Grundskola – ansvarar för att skolorna ger elever en bra utbildning och det stöd de behöver.

Gymnasie- och vuxenutbildning – samarbetar med andra kommuner så att ungdomar kan gå gymnasiet och vuxna kan studera vidare.

Elevhälsa – ser till att elever får hjälp av skolsköterska, kurator och specialpedagog om de behöver stöd.

Skolskjuts – beslutar vilka elever som har rätt till skolskjuts och hur det ska fungera.

Utveckling av skolorna – följer upp och förbättrar utbildningen i kommunen.

Ordförande

Caroline Carlvier (M)
caroline.carlvier2@lekeberg.se

Förvaltningschef

Monica Skantz
Förvaltningschef, barn och utbildningsförvaltningen

Socialnämnden utses av kommunfullmäktige.

Lekebergs socialnämnd består av 9 ledamöter och 5 ersättare.

Vad gör socialnämnden?

Socialnämnden är ansvarig för kommunens uppgifter inom vård och omsorg, kommunal hälso- och sjukvård, socialtjänst samt stöd och service till funktionshindrade.

Inom nämndens verksamhetsområde ska nämnden också ansvara för:

  • färdtjänstfrågor enligt samarbetsavtal med landstinget
  • kommunens skyldighet att bistå människor med psykiska sjukdomar och störningar
  • ärenden som rör bostadsanpassning, dödsboanmälan, skuldsanering och budgetrådgivning
  • familjerätt
  • remissinstans för tillståndsärenden gällande värdeautomatspel och ansvarar för yttranden enligt lotterilagen.
  • yttranden enligt körkortslagen, körkortsförordningen och passlagen.

Ordförande

Harriet Östgren (M)
harriet.ostgren@lekeberg.se

Förvaltningschef

Maria Engdahl
Förvaltningschef, socialförvaltningen.

Valnämnden utses av kommunfullmäktige.

Lekebergs valnämnd består av 5 ledamöter och 5 ersättare.

Vad gör valnämnden?

I valnämnden hanteras alla frågor som berör val. Valnämndens uppgifter styrs i vallagen, folkomröstningslagen och lag om kommunala folkomröstningar.

Ordförande

Carl-Gustaf Lundström (M)
carl-gustaf.lundstrom@lekeberg.se

Stöd från kommunstyrelsen

Valnämnden har ingen egen personal, utan ska från kommunstyrelseförvaltningen erhålla det stöd som behövs.

Kommunala råd

Brottsförebyggande rådet i Lekebergs kommun (BRÅ) har det övergripande syftet att verka för minskad brottslighet och ökad trygghet i samhället. Detta ska ske genom att i samverkan stärka brottsförebyggande åtgärder såväl inom den kommunala verksamheten som utom, med fokus på både situationell samt social prevention.

Rådets sammansättning:

  • Kommunstyrelsens ordförande
  • Kommunchef
  • Ordförande för barn- och utbildningsnämnden
  • Ordförande för socialnämnden
  • Två representanter från oppositionen
  • Förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen
  • Förvaltningschef för socialförvaltningen
  • Säkerhetsstrateg
  • ANDTS-samordnare
  • Representant från Lekebergs bostäder/kommunfastigheter (LEBO/LEKO)
  • Representant/-er från Sydnärkes folkhälsoteam
  • Representanter från Polisen

Rådet har ingen beslutanderätt, men fungerar som en länk mellan de olika nämnderna, förvaltningarna och bolagen samt polisen. BRÅ rapporterar till kommunstyrelsen.

Rådet för tillgänglighets- och äldrefrågor i Lekebergs kommun är ett rådgivande organ som arbetar för att förbättra livsvillkoren för äldre och personer med funktionsnedsättning.

De arbetar med att:

Ge råd och förslag till kommunen om hur samhället kan bli mer tillgängligt och anpassat för äldre och personer med funktionsnedsättning.

Följa upp och påverka beslut som rör tillgänglighet, omsorg, boende och service.

Samverka med organisationer och föreningar som arbetar med dessa frågor.

Rådet har ingen beslutanderätt men fungerar som en länk mellan invånare och kommunens politiker och tjänstepersoner.

Gemensamma nämnder

En gemensam nämnd är en samverkan mellan flera kommuner eller regioner. Lekebergs kommun medverkar i följande gemensamma nämnder.

Sydnärkes IT-nämnd är en gemensam nämnd för kommunerna Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekeberg. Nämnden hanterar frågor kring den gemensamma IT-förvaltningen. Värdkommun är Lekebergs kommun.

Vad gör Sydnärkes IT-nämnd?

Sydnärkes IT-nämnd är ett samarbete mellan flera kommuner, där Lekeberg ingår, för att hantera IT-frågor gemensamt. Nämnden ser till att kommunerna har fungerande IT-system och digitala tjänster.

De ansvarar bland annat för:

IT-drift och support – ser till att datorer, nätverk och system fungerar i kommunernas verksamheter.

Informationssäkerhet – skyddar kommunernas information och ser till att den hanteras säkert.

Digital utveckling – arbetar med att förbättra digitala tjänster för invånare och anställda.

Inköp av IT-system – sköter upphandling av program och tjänster så att kommunerna får bra lösningar till rätt pris.

Nämnden ser till att IT-miljön är säker och effektiv för skolor, vård, administration och andra verksamheter i kommunerna.

Ordförande

Caroline Elfors (M)
caroline.elfors@lekeberg.se

Förvaltningschef

Önay Jakobov
Förvaltningschef, Sydnärkes IT-förvaltning

Sydnärke miljö- och byggnämnd är en gemensam nämnd för kommunerna Askersund, Laxå och Lekeberg. Nämnden hanterar miljö- och hälsoskyddsfrågor samt plan- och byggfrågor. Värdkommun är Askersunds kommun.

Nämnden ansvarar för att de lagar som rör miljö, hälsa och livsmedel efterlevs i kommunerna och bedriver tillsyn enligt gällande lagstiftning. Nämnden ansvarar också för kommunernas uppgifter inom plan- och byggväsendet med undantag för översiktsplaner, områdesbestämmelser och detaljplaner som hanteras av respektive kommunstyrelse.

Se Sydnärkes byggförvaltning - Askersunds kommun

Sydnärkes lönenämnd är en gemensam nämnd för kommunerna Askersund, Hallsberg, Kumla, Laxå, Lekeberg och Ljusnarsberg och hanterar frågor kring det gemensamma lönesystemet. Värdkommun är Kumla kommun.

Se Sydnärkes lönenämnd - Kumla kommun

Sydnärkes överförmyndarnämnd är en gemensam nämnd för kommunerna Askersund, Hallsberg, Kumla, Laxå och Lekeberg. Nämnden hanterar frågor kring överförmyndarverksamheten. Värdkommun är Kumla kommun.

Överförmyndarverksamhetens område är att vara samhällets stödfunktion för personer som inte kan hävda sin rätt eller tillvarata sina intressen. Detta görs genom förmyndare, gode män och förvaltare som överförmyndarnämnden utövar tillsyn över.

Se Sydnärkes överförmyndarnämnd - Kumla kommun

Taxe- och avgiftsnämnden är en gemensam nämnd för kommunerna Askersund, Degerfors, Hallsberg, Kumla, Laxå, Lekeberg, och Vingåker. Nämnden hanterar frågor kring debitering av avgifter och taxor inom vård- och omsorgsverksamheterna. Nämnden hanterar också inkomstförfrågan, inkomstregistrering, fastställande av avgift och omprövning av avgiftsbeslut. Värdkommun är Hallsbergs kommun.

Se Taxe- och avgiftsnämnden - Hallsbergs kommun

Nämnden för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice är gemensam nämnd för Region Örebro län och kommunerna Örebro, Kumla, Hallsbergs, Lindesbergs, Laxå, Lekeberg, Ljusnarsberg och Nora. Region Örebro län är värd för nämnden.

Nämnden ansvarar för företagshälsovård och tolk- och översättarservice för Region Örebro län och de kommuner som deltar i den gemensamma nämnden.

Se Nämnd för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice