Besöksadress:
Bangatan 7, Fjugesta
Öppettider:
måndag-torsdag 8-16.30
fredag 8-16
Dag före röd dag och afton 8-12
Kommunala beslut får överklagas av den som är medlem i kommunen. Medlem är den som är folkbokförd i kommunen, äger fast egendom i kommunen eller är taxerad till kommunalskatt där.
De beslut som får överklagas är:
Om det finns särskilda föreskrifter om överklagande gäller i stället dessa. Det gäller främst myndighetsbeslut mot enskilda t ex bygglovsärenden, försörjningsstöd etc. I dessa fall får den enskilde tillsammans med beslutet en besvärshänvisning med information om hur överklagandet går till.
Om du vill överklaga ett beslut som är fattat av Lekebergs kommun skriver du direkt till Förvaltningsrätten i Karlstad.
Postadress: Box 568, 651 12 Karlstad
Överklagandet ska vara hos Förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag protokollet anslås (finns att läsa på hemsidan). Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton så räcker det med att skrivelsen kommer in nästa vardag.
Se aktuella datum här: Anslagstavla för anslagna protokoll
Skrivelsen ska vara egenhändigt undertecknad av klaganden eller hand ombud. Om klaganden anlitar ett ombud ska denna sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer.
Domstolen skall upphäva ett kommunalt beslut om
Domstolen prövar inte lämpligheten av ett kommunalt beslut. Domstolen får inte sätta något annat beslut i stället. Det är kommunen själv som skall fatta ett nytt beslut om det behövs.