Besöksadress:
Bangatan 7, Fjugesta
Öppettider:
måndag-torsdag 8-16.30
fredag 8-16
Dag före röd dag och afton 8-15
Trafikverket gör översyn och därefter en beräkning av underhållskostnaden för de vägar som sköts av vägföreningarna och är berättigade till vägbidrag.
Av den av Trafikverket beräknade kostnaden betalar Lekebergs kommun ut 15 % - 20 % av kostnaden i vägbidrag.
Ansökan ska vara kommunen tillhanda senast 30 september 2025 för 2024 års bidrag som betalas ut 2025.
Från och med nästa år, 2026 gäller nya regler.
Alla vägföreningar och vägsamfälligheter måste vart 5:e år ansöka för att erhålla det kommunala vägbidraget, samma år som Trafikverket utför sin kontroll av föreningens vägar. Ansökan ska även kompletteras genom att senaste årsmötesprotokoll och ekonomisk redovisning för det senaste verksamhetsåret bifogas.
Vid för sen eller utebliven ansökan utbetalas inget kommunalt vägbidrag det efterföljande året. Under de resterande åren av femårsperioden utbetalas vägbidrag, förutsatt att ansökan inkommit senast 31 december året innan utbetalning.
Exempel: Om din förening har kontroll från Trafikverket under 2027, ska er förening skicka ansökan till kommunen senast 31 december 2027 för att få bidrag för kommande 5 år. Kommer ansökan in efter 31 december 2027 kommer bidrag betalas ut först åter efter ansökan kommer in. Om man tex skickar ansökan 1 mars 2028 kommer inget bidrag betalas ut för 2027 men däremot för 2028, som betalas ut under 2029.
För att vägbidraget från kommunen ska betalas ut på rätt sätt, behöver väghållaren meddela kommunen om det sker några förändringar i kontaktuppgifter, som till exempel ny kontaktperson, telefonnummer, e-post eller bankkonto, under den femårsperiod som gäller.
Ansökan gör du snabbt och smidigt genom kommunens nya e-tjänst.
Trafikverket gör vart 5:e år bedömning av de enskilda vägarna och beslutar därefter om bidragsnivåer. Detta ligger sedan till grund för kommunens beredning och beslut rörande det kommunala bidraget till respektive samfällighet/förening. Normalt får kommunen Trafikverkets beslut under december månad och det gäller som underlag för utbetalningar under kommande år.
Anm: I Lekebergs kommun delas kostander för de enskilda vägar som är berättigade till vägbidrag mellan staten (Trafikverket), kommunen och de fastighetsägare som ingår i vägsamfälligheten.
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten för att skicka in din ansökan om vägbidrag går det bra att använda sig av den bifogade blanketten. Ansökan om kommunalt vägbidrag - blankett Pdf, 602.9 kB.