Lekebergs kommun
Lekebergs kommun

Lekebergs kommuns Kontaktcenter

Besöksadress:

Bangatan 7, Fjugesta

Öppettider:

måndag-torsdag 8-16.30
fredag 8-16

Dag före röd dag och afton 8-15

Schakttillstånd och Trafikanordningsplan

Information och ansökan om schakttillstånd och TA-plan.

Vad är ett schakttillstånd?

Ett schakttillstånd krävs när arbete som innebär grävning eller schaktning på allmän platsmark. Tillståndet är ett sätt att säkerställa att arbetet utförs på ett säkert och hållbart sätt.Detta inkluderar arbeten med ledningar, kablar, gatuunderhåll eller andra markarbeten.

Vad är en TA-plan (Trafikanordningsplan)?

En TA-plan är en detaljerad plan som visar hur trafiken ska anpassas eller omdirigeras under pågående arbeten på eller vid vägar, gator eller andra allmänna platser. Syftet är att säkerställa att trafiken flödar säkert för fotgängare, cyklister och motorfordon.

När behövs schakttillstånd och TA-planer?

• Vid grävning, uppställning eller andra arbeten som på eller vid allmän platsmark som kan påverka de som passerar platsen. I vissa fall krävs även markupplåtelse.

• Om arbetet påverkar trafik eller cykel- och/eller gångvägar.

Ansökan om Schakttillstånd och TA-plan

För att genomföra arbete på allmän platsmark krävs ett schakttillstånd och en godkänd TA-plan. Här är stegen för att ansöka:

Läs alltid Schaktbestämmelserna innan du skapar en ansökan.

  1. Öppna E-tjänsten. Skapa ett konto om du inte redan har ett. Välj om du vill ansöka för både TA-plan och schakttillstånd eller enbart TA-plan.
  2. Skapa en ansökan om schakttillstånd. Följ anvisningarna i e-tjänsten och fyll i all den information som krävs. Det är viktigt att all information om arbetet framkommer och framställs tydligt, för att underlätta beslut.
  3. Skapa en TA-plan. Planera trafikflödet och andra säkerhetsåtgärder under arbetets gång. TA-planen ska visa hur trafiken ska hanteras på ett säkert sätt.
  4. Skicka in ansökan. Skicka din ansökan tillsammans med TA-planen till oss för bedömning.
  5. Granskning och beslut. Lekebergs kommun granskar ansökan om schakttillstånd och/eller TA-plan för att säkerställa att alla krav uppfylls.
  6. Tillstånd utfärdas. Om schakttillståndet och/eller TA-planen godkänns, kan du få information om eventuella ytterligare åtgärder.

Vanliga frågor

Det tar normalt 2 veckor, men detta är beroende på arbetets omfattning och komplexitet samt hur snabbt alla nödvändiga dokument och planer inlämnas. Vid ärenden som kräver en nyttjanderätt eller andra avtal gäller inte ovanstående handläggningstid. Det är alltid viktigt att ansökan lämnas in i god tid innan arbetet planeras att påbörjas.

Ja, det krävs alltid ett schakttillstånd för att gräva i allmän platsmark.

Ja, om grävningen påverkar trafiken, även om det gäller en mindre väg, krävs en godkänd TA-plan.

Ja, om en grävning påverkar trafiken på något sätt krävs alltid en TA-plan.

Arbeten utan godkänt tillstånd kan leda till böter och krav på att åtgärder vidtas för att återställa allmän platsmark.

Ja, en ansökan (schakttillstånd + TA-plan) kostar 4 000 kr för schakt upp till 100 m2. Vid schakt över 100,5 m2 kostar ansökan 8 000 kr. Utöver handläggningsavgift tillkommer underhållstillägg enligt Schaktbestämmelserna. Vill du bara ansöka om en TA-plan så är kostnaden 4 000 kr.

Kontakt

Om du har några frågor eller behöver hjälp med din ansökan kan du kontakta oss på:

E-post: kontaktcenter@lekeberg.se
Telefon: 0585-487 00