Lekebergs kommun
Lekebergs kommun

Varning för bedrägeriförsök på bibliotek i Sverige

En ny typ av bedrägeriförsök är att bedragare har ringt eller mejlat låntagare och påstått att de jobbat för biblioteket.

De har sedan bett om tillgång till lösenord, PIN-kod eller bank-id. Vi vill påminna dig om att aldrig lämna ut dessa uppgifter.

Bedragare har kontaktat personer via telefon eller e-post och påstått sig arbeta för biblioteket. De har sagt att de behöver tillgång till personliga uppgifter som lösenord, PIN-kod eller bank-id för att till exempel hantera reservationer, avgifter eller PIN-kodsbyte.

Vad vi vet så har ingen ringt och utgett sig för att ringa från Lekebergs bibliotek, berättar kultur- och fritidschef Marina Yazdani

Vi ber aldrig om dina uppgifter över telefon eller e-post

Biblioteket kommer aldrig att be dig lämna ut personuppgifter, lösenord eller bank-id på telefon eller e-post. Alla ändringar av personuppgifter sker på plats på biblioteket.

Om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök

  1. Lämna aldrig ut din pinkod, bank-id eller lösenord till någon. Lägg på luren direkt om någon frågar efter detta på telefon. Klicka inte på länkar i mejl.
  2. Kontakta din bank för att spärra kort eller konton.
  3. Anmäl händelsen till Polisen. Ring 114 14 eller besök Polisens webbplats. Polisen.se
  4. Kontakta biblioteket. Om du tror att du blivit kontaktad av en bedragare som utger sig för att representera biblioteket berätta det för oss. Lekebergs bibliotek.

Senast publicerad: