Besöksadress:
Bangatan 7, Fjugesta
Öppettider:
måndag-torsdag 8-16.30
fredag 8-16
Dag före röd dag och afton 8-15
Som ett led i kommunens digitaliserings- och effektiviseringsarbete ska VA-verksamheten byta ut samtliga vattenmätare i kommunen till fjärravlästa mätare. Många mätare som sitter uppsatta idag har uppnått sin livslängd och måste bytas ut.
Under 2025 är abonnenterna i Hidinge-Lanna först ut och ni kommer att få ett aviseringsbrev med en tid cirka två veckor innan mätarbyte.
Fjärravlästa mätare innebär att du som kund inte längre behöver rapportera in en avläsning varje år utan din faktiska förbrukning läses av digitalt och korrekt och blir underlag för den rörliga delen av din faktura. Systemet kan även varna om förbrukningen ökar kraftigt och/eller plötsligt vilket kan tyda på en läcka i fastigheten. I så fall kommer du som fastighetsägare att kontaktas och vi minskar risken för vattenskador. De nya mätarna kan tillsammans med områdesmätare ute i samhället hjälpa till att upptäcka misstänkta vattenläckor på ledningsnätet.
Vattenmätarna tillhör VA-verksamheten men du som abonnent ansvarar för konsolen, ventilerna med mera runt om. Du har även ansvar över eventuell mätarbrunn som finns på din fastighet. Därför ber vi dig att kontrollera din mätarplats och åtgärda eventuella brister inför mätarbytet. Kan mätaren inte bytas vid besöket kommer du att debiteras med en förgävesavgift enligt gällande VA-taxa. Om du behöver mer tid att åtgärda eventuella brister så kontaktar du oss för en ombokning.
Finns det frågor och/eller funderingar kring detta är du välkommen att höra av dig till kommunens Kontaktcenter:
Telefon: 0585-487 00
E-post: kontaktcenter@lekeberg.se
Som fastighetsägare ansvarar du för ventiler och ledningar runt din vattenmätare. Ventilerna ska vara lätta att öppna och stänga. Vi ansvarar även inte för läckage i ventiler efter byte av vattenmätaren. Allt arbete utöver vattenmätaren är fastighetsägarens ansvar.
Vattenmätaren får inte byggas in. Det ska finnas ett fritt utrymme på 70 cm ovan och 60 cm framför vattenmätaren. Kontrollera att detta utrymme finns runt din vattenmätare. Om inte, behöver detta åtgärdas innan vårt besök.
Om du har ventiler av typen LK580, LK581 eller LK582 rekommenderar vi att du inte rör dem. Dessa ventiler är inte längre godkända och kan vara farliga – insatsen kan lossna och orsaka skador och/eller stora vattenskador kan uppstå.
För att byta vattenmätaren krävs att ventiler av dessa typer först byts ut mot godkända modeller, tillsammans med en godkänd vattenmätarkonsol. Detta ansvar och kostnad ligger på dig som fastighetsägare.
På vattenmätaren finns en pil som visar vattnets riktning. För att kontrollera om ventilen håller tätt, stäng ventilen före pilen och öppna en kran. Om kranen slutar rinna efter en stund är ventilen tät. Om vatten fortsätter rinna är ventilen inte tät, och du behöver kontakta en rörmokare för att byta ventilen.
Vid läckage, eller om ventiler behöver bytas, ska du kontakta en VVS-fackman. För arbete som kräver att servisventilen (utanför fastigheten) stängs, måste du kontakta Lekeberg kommuns VA-enhet, eftersom endast deras personal får hantera denna ventil.
Om det inte är möjligt att montera vattenmätaren inomhus är alternativet att installera en isolerad vattenmätarbrunn utomhus. Du som fastighetsägare står själv för kostnaden av vattenmätarbrunnen. Brunnen ska ha en inre diameter på 600 mm och vattenmätaren blir upplyftningsbar tack vare flexibla slangar.