Lekebergs kommun
Lekebergs kommun

Vi vill veta vad du tycker! Svara på vår enkät om individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och LSS

Enkätsvaren ligger till grund för det fortsatta arbetet kopplat till den nya socialtjänstlagen som väntas träda i kraft i sommar.

1 juli 2025 väntas den nya socialtjänstlagen träda i kraft. Lagen ska ge socialförvaltningen verktyg att arbeta tidigt förebyggande och ge insatser på ett enklare sätt än idag.

Syftet med den nya lagen är att socialförvaltningen ska kunna arbeta mer förebyggande, jämställt och vara mer lättillgänglig än idag; att sänka trösklarna, nå invånare tidigt, innan problemen växt sig stora. Socialförvaltningen ska också arbeta kunskapsbaserat – alltså tydligare vila på forskning och beprövad erfarenhet.

Vill du veta mer om omställningen till nya socialtjänstlagen kan du läsa om det här:

Framtidens socialtjänst | SKR

I omställningsarbetet är det viktigt för Lekebergs kommun att få ta del av invånarnas erfarenheter och behov. Enkätsvaren kommer beaktas och vara en del i analysen för arbetet framåt.

Fyll i enkäten i e-tjänsten senast den 7 april 2025. Tack för din medverkan!

Frågorna i enkäten

Enkäten består av fyra frågor:

  1. Har du eller någon i din närhet erfarenhet av att vara i kontakt med kommunen för stöd från äldreomsorg, individ och familjeomsorg eller LSS?
  2. Var det lätt att få kontakt och få stöd från kommunen?
  3. Upplever du att du fick rätt hjälp utifrån ditt behov?
  4. Har du något förslag på hur kommunen skulle kunna arbeta annorlunda för att på ett bättre sätt kunna möta människor i behov av stöd?

Information om e-tjänsten och GDPR

I e-tjänsten kan du som invånare i Lekebergs kommun anonymt lämna dina synpunkter. Det finns inte något sätt att identifiera enskilda personer. Väljer du trots det att själv lämna personuppgifter och vill du veta mer om hur Lekebergs kommun arbetar med GDPR och personuppgifter kan du läsa mer här:

Dataskyddsförordningen (GDPR) - Lekebergs kommun

Senast publicerad: